شهداي حصيرآباد

محمدرضا صفاری

شهید محمدرضا صفاری

نام و نام خانوادگی: محمد رضا صفاری

نام پدر: محمد

تاریخ تولد: ۱۳۳۹/۰۲/۱۰

محل تولد:  روستای تخته جان از توابع شهرستان بیرجند.استان خراسان جنوبی

تاریخ شهادت: ۱۳۶۲/۱۲/۰۵

محل شهادت: جفیر

شهید محمد رضا صفّاری به سال ۱۳۳۹ در روستای تخته جان در خانواده ای مذهبی متولد شد،تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند ولی به دلیل نبود امکانات از ادامه تحصیل بازماند. در محیط مذهبی خانواده با تعلیمات اسلامی آشنا و انس گفت وی در کشاورزی و قالیبافی همکار صدیق و زحمتکش خانواده بود. در اواخر سال ۱۳۵۶به خدمت سربازی فراخوانده شد که مصادف با اوج گیری مبارزات انقلاب بود،او یک بار در حین نگهبانی با قاچاقچیان مواد مخدر درگیر شد ولی باتوجه به اینکه محموله قاچاق متعلق به یکی از سران کشور بود به شدت مورد تنبیه قرار گرفت،علاوه براین وی همراه امت انقلابی به فعالیت هایی علیه رژیم منحوس پهلوی نیز می پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اتمام سربازی به روستای خود بازگشت به و به کشاورزی مشغول شد.
خانواده ی او کم کم مقدمات ازدواجش را فراهم میکردند که جنگ تحمیلی آغاز شد و محمد رضا که به امام روح الله علاقه زیادی داشت،به فرمان امام زمانش گردن نهاد و به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در،آمد و پس از یک سال آموزش در خاش و کرمان به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافت.
او زمانی که حتی به مرخصی می آمد در سپاه بیرجند مشغول میشد و کم پیش می آمد که برود به روستا و کمی استراحت کند.
در دوران حضورش در منطقه یکبار از ناحیه کمر مجروح گردید،که خانواده اش از این واقعه تا بعد از شهادتش با خبر نشدند.
محمد رضا در عملیات خیبر که در تاریخ ۳/۱۲/۱۳۶۲ با رمز یا رسول الله آغاز شد،حضور داشت و علاوه بر فرماندهی گردان،آرپیجی زن هم بود پس از فتح و تسخیر چند پاسگاه دشمن در منطقه جفیر سر انجام با تیر مستقیمی که از داخل هلی کوپتر به پیشانی اش شلیک شد به آرزویش رسید و به دیدار حق تعالی و سید الشهداء شتافت.

قسمتی از وصیت نامه این پاسدار رشید اسلام به شرح زیر است:

اِنَّ اللهُ یُحِبُّ اَلَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الله صَفّاً ٌ کَانَّهُم بُنیانٌ مَرصوص
به نام خداوند بخشنده و مهربان،به نام خداوندی که روح در کالبد ما دمید و ما را بیافرید و بعداً خواهد میراند و مجدداً زنده خواهد کرد و به نام خداوندی که ذرّه ای از گناهان و ذرّه ای از اعمال شایسته ما را ثبت میکند.
ای خواهران و برادران شهید پرور ایران و ای کسانی که پیام ما را میشنوید،آگاه باشید که زندگی دنیا شما را غافلگیر نکند و ای منافقان که منحرف گشته اید آیا به این فکر کرده اید که روزی زمین شما را در میان خود خواهد فشرد و هیچکس صدای شما را در دل خاک نخواهد شنید؟
ای شما که میخواهید پایه های انتقلاب اسلامی را متزلزل کنید،کور خوانده اید ! به این انقلاب عظیم که به رهبری نائب امام زمان خمینی بت شکن رهبری میشود،هیچ گونه خدشه ای وارد نخواهد شد تا به دست صاحب اصلیش امام زمان(عج) برسد،چون خدا ی یکتا پشت و پناه این انقلاب،روح الله و امت شهید پرور می باشد.
در پایان خطاب به پدر،مادر،خواهران و برادرانم میگویم اگر شهید شدم ناراحت نشوید،چون با ناراحتی شما دشمن خوشحال می شود.
خدا حافظ ۲۰/۶/۱۳۶۲ محمد رضا صفّاری

آقای عباس نبی زاده خواهرزاده محترم شهید